Sherman Vc Firefly / UM / 1:72 / Plastikas

1942 metais britai ėmėsi kurti tanką, ginkluotą galingu 17 svarų (76,2 mm) prieštankiniu pabūklu (Ordnance QF 17 pounder arba tiesiog 17pdr). Tai turėjo būti A30 Challenger. Tačiau darbams užsitęsus, kaip laikiną priemonę, buvo nuspręsta 17pdr pabūklu apginkluoti pagal lend-lease gautus amerikietiškus Sherman tankus. Pagrindinė priežastis, kodėl Challenger „puikavosi“ dideliu bokšteliu, buvo aukštas 17pdr pabūklo atošloaužos mechanizmas ir gana ilgas (40 colių) atošliaužos kelias. Sherman bokštelis tam visai netiko, todėl mechanizmas buvo perprojektuotas, o pabūklas pasuktas 90 laipsnių kampu, tam, kad žemame bokštelyje būtų užtaisomas iš kairės pusės. Pabūklo lopšį taip pat teko sutrumpinti, kad tilptų į bokštelį. Dėl to atsiradusi pabūklo stabilumo problema buvo išspręsta perprojektuojant vamzdį. Kadangi tokie pakeitimai negalėjo būti atliekami lauko sąlygomis, visi Sherman tankai su 17pdr pabūklais buvo perdaromi gamyklose.Tokie tankai prie standartinio angliško žymėjimo (Sherman I, Sherman II ir t.t.) gavo raidę „c“. Lyginant su standartiniu Sherman tanku, buvo ir daugiau skirtumų. Kadangi 17pdr pabūklo šaudmuo buvo ilgesnis už amerikietiškų 75 ir 76 mm pabūklų, buvo atsisakyta kulkosvaidžio (kartu su šauliu) šalia vairuotojo. Tokiu būdu tanke pavyko sutalpinti 78 sviedinius. Amerikietiškame Sherman variante užtaisytojas naudojosi tanko vado liuku, bet dėl visą bokštelio vidurį užėmusio pabūklo Firefly užtaisytojui buvo išpjautas atskiras liukas. Dėl tos pačios priežasties nebeliko vietos radijo ryšio įrangai, ji buvo perkelta į šarvuotą dėžę bokštelio gale. Maršo metu ilgas pabūklo vamzdis buvo prilaikomas specialiu stovu, kuris iš pradžių buvo tvirtinamas ant variklio gaubto, vėliau, pagal amerikiečių madą, ant priekinio šarvo. Nei šarvais, nei važiuokle, nei varikliais „C“ tankai nesiskyrė nuo standartinių Sherman. Todėl jie identifikuojami pagal tuos pačius bruožus. Pavadinimas „Firefly“ oficialiuose karo laikų dokumentuose nėra minimas, todėl gali būti, kad jis atsirado kaip neoficiali pravardė tankistų tarpe, o vėliau buvo kanonizuotas literatūroje.
Galiausiai Challenger buvo pagaminta tik apie 200 vienetų, o Firefly tapo vienu pagrindinių ginklų prieš vokiečių tankus. 17pdr pabūklas pasirodė labai puikiai ir netgi buvo laikomas geresniu tiek už Tigro 88 mm, tiek už Panteros 75 mm pabūklus. Dažniausiai naudotas APCBC (Armour Piercing, Capped, Ballistic Capped) tipo sviedinys 1 km atstumu galėjo pramušti 130 mm šarvą 30 laipsnių kampu. Tiesa, sprogstamieji (HE - High Explosive) užtaisai buvo mažiau efektyvūs už standartinių Shermanų 75 mm sviedinius. Todėl Firefly dažniausiai buvo naudojami kartu su Shermanais. Tankų daliniuose Sherman ir Firefly santykis dažniausiai būdavo 3:1. Kovos krikštą Firefly gavo išsilaipinimo Normandijoje metu ir greitai įrodė, kad nepaisant visų trūkumų yra pavojingas Tigrų ir Panterų priešininkas. Dažniausia ir geriausiai pasiteisinusi taktika buvo tykojimas užmaskuotoje pozicijoje. Todėl atvejai, kai vienas Firefly tankas 5-6 šūviais sunaikina 5 Panteras, nebuvo retenybė. Bene žymiausia Firefly auka – Michaelis Wittmannas. Pagal skirtingas versijas Wittmanno tanką galėjo pašauti tiek 1-ojo Northamptonširo Jomenų pulko, tiek arčiau buvusio Šerbruko Fuzilierių pulko Firefly.









