Sveiki. Pradedu ilgalaikį projektą ir beveik serijinę lėktuvų Henschel Hs-129 modelių gamybos temą. Nesu tikras, kad visus šiuos modelius užbaigsiu iki konkurso pabaigos, bet tuomet turbūt temą bus galima perkelti kitur
Vietoj įžangos.
Šis lėktuvas iki šiol vertinamas prieštaringai. Nebuvo jų prigaminta tiek daug, kad būtų smarkiai jaučiama įtaka karo veiksmams ir rezultatams. Kaip ir visai Vokietijos kariuomenei, šiam lėktuvui „koją kišo“ įvairiausi vadovybės ir gamintojų interesų grupių karai, skirtingos nuomonės prioritetų klausimais ar jos neturėjimas bei susikaldymas. Bet kokiu atveju Henschel Hs-129 galime laikyti etapiniu karinės aviacijos istorijos lėktuvu. Šis lėktuvas buvo sukurtas specialiai atakos tikslams ir jo svarbiausi mazgai buvo gerai šarvuoti – piloto kabinos šarvavimo principas „šarvuota vonia“ plačiai naudojamas ir šiais laikais. Tai turbūt pirmasis lėktuvas, kurio patrankėlės naudojo specialius sviedinius su volframo šerdimi, kaip dabartiniai A-10 ir kiti atakos lėktuvai. Be to, paskutinėse Hs-129 modifikacijose montuota 75mm patrankos sistema buvo sunkiausia ir galingiausia iki to pačio A-10 atsiradimo. Dar vienas „pirmasis kartas“ buvo kai 1943 m. liepos 8 d. Hs-129 kartu atakai pritaikytais Fw-190 sustabdė Sovietų bandymą prasiveržti tankais ir privertė juos trauktis į miškus be sausumos pajėgų įsikišimo - beveik anekdotinė situacija: tąkart per pusdienį buvo sunaikinta per 80 tankų, o iš Vokiečių armijos štabo vakarop atėjo įsakymas išsiaiškinti ką reiškia nesuprantami tolumoje girdimi nežinomo mūšio garsai.
Daugelyje šaltinių yra nurodoma vokiečių priešininkų pilotų, išbandžiusių trofėjinius Hs-129, nuomonė, kad lėktuvą sunku valdyti ir kad jis, švelniai tariant, „niekam tikęs“. Būna minimi ir kiti dalykai - kad varikliai buvo nepatikimi, kad oro mūšio atveju manevringumas per prastas. Galima ginčytis – ne vienas ir ne du vokiečių pilotai pasiekė mus stebinančius rezultatus pagal sunaikintų tankų skaičius ir išgyveno daug kovinių skrydžių ir ne vieną priverstinį tūpimą. Pilotų meistriškumo, žinoma, dėka Hs-129 sugrįždavo į aerodromus ir tik su puse uodegos ar tik vienu veikiančiu varikliu. Visa tai kalba šio lėktuvo naudai. Vienas iš labiausiai patyrusių prieštankinės aviacijos pilotų Franz Oswald, skraidęs juo nuo pat atsiradimo fronte 1942 m., yra pasakęs – „Hs-129 kritkuoja tik tie, kurie juo neskrido arba nepajautė šio lėktuvo“.
Daugiau į lėktuvo istoriją ir techninius duomenis nesiplėsiu. Kažkiek, žinoma, bus paaiškinta modelių gamybos eigoje. Norintys gali trumpai pasiskaityti čia http://en.wikipedia.org/wiki/Henschel_Hs_129, čia http://www.suite101.com/content/the-hen ... 129-a60409, čia http://www.warbirdsresourcegroup.org/LRG/hs129.html, arba dar kur nors. O ilgam skaitymui rekomenduoju pasieškoti specializuotą literatūrą, iš kurios man kol kas geriausia pakliuvusi yra Classic Publications išleista, Martin Pegg parašyta, knyga „Hs-129 Panzerjager!“ Ją įmanoma rasti ir skanuotą interneto platybėse.
Trumpai apie modelius.
Kiek man yra žinoma, 1/72 mąstelyje kovinio Hs-129 B yra iš esmės tik du modeliai. Pirmasis, seniai išleistas Airfix‘o ir lygtai vėliau pakuotas taip pat kažkokių lenkų firmelių, nėra tikslus ir nevertas dėmesio. Antrasis, prieš apie 13-15 metų pasirodęs Italeri modelis, yra ir tikslesnis, ir geresnis ir visoks kitoks „-esnis“, taip pat pasitaiko ir Tamiya bei Revell dėžutėse. Pradžioje gaminto ir tik treniruotėms naudoto Hs-129 A modelis yra vienas iš ankstenių Pavla short-run‘ų ir, suprantama, ganėtinai baisus ir reikalaujantis nemažai darbo.
Šiame projekte bus gaminami šie modeliai:
Pavla Hs-129A:
Du Italeri modeliai ir vienas Tamiya pakavimas:
Plastikai identiški, skiriasi tik ginkluotės liejinys bei siūlomos dekolės:
Hs-129 B-1 ginkluotė (pagrindinės detalės jau iškarpytos):
Hs-129 B-2 plastikas:
Hs-129 B-3 plastikas:
Dekolės:
(Neatmetu galimybės, kad prisijungs ir ketvirtas B versijos modelis – taip būtų surinkti visi pagrindiniai ginkluotės variantai – tik bombos, 30 mm MK 101, 30 mm MK 103 ir 75mm Bordkanone 7,5)
Tarp pastarųjų trijų modelių bus sunaudotas šis „aftermarketas“ – Superscale‘o dekolės, Aires‘o epoksidiniai „viduriai“, Part‘o PE metalas, ir mažas PE nuo Kagero monografijos.
Tai bus daroma pagal principą – vienas modelis maksimaliai „išmėsinėtas“, kiti du – minimaliai (PE kabinos diržai ar pan.)
Svarbiausia popierinė literatūra:
(Ir dar keletas knygų elektroniniu formatu).