Pristatau bombonešio "Handley Page Hampden" M 1:33 kartoninį modelį. Išleistas 2004 m. žurnalo "Technikos virtuozas" antrame numeryje. Leidinys nėra sudėtingas, o koks gausis modelis - matysim. Jis tęsia seriją mano modelių, numatytų įgūdžių ir technologijų lavinimo plane. Šis modelis, skirtingai nei "Reno FT17", nebus renkamas klasikiniu būdu. Labai didelių pastangų priartinti prie prototipo - irgi nebus. Bus langų stiklinimas, minimali vidaus detalizacija, papildyti varikliai, važiuoklė. Kažkiek tikriausiai keisis ir dangos. Matysiu darbo eigoje, kaip seksis.
„Handley Page Hampden" buvo vienas iš dviejų vidutiniojo dydžio bombonešių, sukonstruotų Karališkosioms britų oro pajėgoms (KOP), oficialiai pirmajam skrydžiui paleistas birželio 21 d. 1936 m. Tai buvo 20 proc. mažesnis už savo klasės amžininką - „Vickers Wellington" - daug manevringesnis ir greitesnis, beje, galėjo skraidinti panašaus svorio krovinį. Lėktuvas buvo pravardžiuojamas „skraidančiu lagaminu", nes fiuzeliažas (lėktuvo liemuo) buvo labai siauras ir stipriai smailėjo į visiškai ploną skersinį tarp galinių sparnų, dėl to skrendančiai įgulai buvo labai sunku pakeisti sužeistą pilotą arba suteikti jam pirmąją pagalbą, taigi ir išsigelbėti.
Lėktuvo ilgis siekė 16,3 metrų, aukštis - 4,5 metrų. Tuščias lėktuvas svėrė per 5 t, bet maksimaliai pripildytas degalų ir ginklų galėjo sverti iki 9,5 t. J degalų baką tilpdavo beveik 3000 I degalų, o skrendant į užduotis su sprogmenimis šiuo lėktuvo buvo galima įveikti apie 1400 km. Maksimalus greitis, kurį išvystydavo lėktuvas, - 426 km/h. Įgulą paprastai sudarydavo 4 nariai. Skrydžio metu kiekvienas jų turėdavo po rankinį „Vickers K" ginklą, o pilotas buvo aprūpintas „Brovvning 303" kulkosvaidžiu. Po sparnais įrengtoje ertmėje lėktuve galėjo būti gabenama apie 1814 kg bombų, nors antpuoliams užtekdavo ir perpus tiek sprogmenų.
1939 m. KOP gavo 212 tokių lėktuvų. Beje, jau prieš tai buvo surengtos kelios operacijos prieš Vokietijos laivyną. Dažniausiai „Hampdenai" bombarduodavo dienos metu, nuo 1940 m. gruodžio dažniausios šiais lėktuvais vykdomos misijos buvo nukreiptos į Vokietijos pakrančių taikinius arba mėtydavo proklamacijas naktį. Šiuos lėktuvus 1940-ųjų balandį buvo galima išvysti gabenančius minas Norvegijos pakrantės link. .Hampdenuose" tilpdavo po vieną 680 kg magnetinę miną. Balandžio 12 d. prie Norvegijos krantų šiais lėktuvais buvo bomborduojami Vokietijos laivai, vėliau Lamanšo sąsiaurio uostai.
Po to .Hampdenais" vykdomi antpuoliai virš Europos miestų nakties metu. Tačiau šaltomis naktimis tokios operacijos nešildomai įgulai tapdavo labai varginančios. Kaip bombonešiai „Hampmpdenai" paskutinį kartą mūšyje dalyvavo 1942 m. rugsėjo 15 d., kai vyko didžiulis antpuolis prieš 408 divizioną Vilhelmshafene - Vokietijoje.
Taigi 1942 m. keturios „Hampdenų" eskadrilės buvo performuotos j pakrantės pajėgas kaip torpedų bombonešių pradininkai. Ginkluoti viena (730 kg) torpeda jie vykdė operacijas prieš Vokietijos laivus Šiaurės juroje. Nuo 1943 m. gruodžio „Hampdenais" nebeskrendama į fronto įkarštį, jie naudojami tik mokymams. Iš viso „Hampdenais" buvo surengta 16541 skrydis, jų metu paleista 9261 tona bombų. Mūšiuose prarasta 413 lėktuvų, dar 194 sudužo dėl kitų priežasčių...
Ir taip - pradedam. Žiūrim, karpom detales į blokus. Ką reikia - klijuojam ant 1 mm kartono. O tokių detalių tikrai nemažai. Ir puikus siuprizas, ko iki šiol neradau nė viename išgirtame leidinyje. Tai, kad visos ant kartono klijuojamos detalės, atspausdintos ant lipdukinio popieriaus. Vienas malonumas ir laiko taupymas. Šiem darbeliam praėjo vienas vakaras. Ir dar vieną praleidau pjaustydamas ant kartono suklijuotas karkaso detales. Kol kas tokie laimėjimai.