Spalvų šviesinimas

Diskusijos apie plastikinių modelių gamybos technologijas
#

Spalvų šviesinimas

Standartinė Flugzeug » 2013 Gru 04 (Tre) 19:10

Siūlau panagrinėti modelių spalvos šviesinimo priklausomai nuo mastelio klausimą. Spalvų šviesinimo šalininkų argumentas yra žmogaus spalvų suvokimo savybė, kai priklausomai nuo spalvos ploto, kuris atspindi šviesą, mes skirtingai suvokiame spalvos tamsumą/šviesumą. Tie, kas remontavo butą ir rinko sienų spalvas žino, kad parduotuvėje renkantis spalvą reikia žiūrėti į 2-3 tonais tamsesnę. Nudažius sienas, kurių plotas daug didesnis už spalvos pavyzdį parduotuvėje, susidaro įspūdis, kad siena daug ryškesnė. Jei nusprendžiame šviesinti spalvas, kyla klausimas, kiek šviesinti?

Galima rasti tokius siūlimus:
1. Leidinyje „The Official Monogram Painting Guide to German Aircraft“, kuriuo vadovaujasi JAV modeliuotojai teigiama, kad šviesinimo formulė yra mastelis / 2 = balinimas %. Pavyzdžiui, jei mastelis 1/72, į dažus reikia dėti 36% baltų dažų. Jei mastelis 1/32, tai reikia pridėti 16% dažų. Tačiau pagal šią formulę esant masteliui 1/24 spalva nešviesinama. Kai mastelis 1/144, ši formulė netaikoma.
2. Ian Huntley straipsnyje žurnale „Scale Aircraft modelling“ Vol. 5 / # 10 teigiama, kad šviesinti reikia tokiomis proporcijomis: 1/32 - 7%, 1/48 - 10%, 1/72 - 15%, 1/144 - 23%. Didžiosios Britanijos spalvų šviesinimo šalininkai modeliuotojai vadovaujasi šiuo siūlymu.
3. Aleksej Akanichin modeliuotojų forumuose teigia, kad masteliui 1/72 šviesinimui pridedama 25% baltų dažų. Tai yra tarpinis variantas tarp JAV ir Didžiosios Britanijos nuomonių.

Reikėtų atkreipti dėmesį į tai, kad kai kurių spalvų (pavyzdžiui rudos) šviesinimas veda prie kiek netikėtų rezultatų. Gali gautis ne šviesesnė ruda, o plytinė spalva arba labiau panaši į raudoną ir t.t.

Iš savo pusės norėčiau atkreipti dėmesį į tai, kad dažų gamintojų dažai lyginant su http://www.chassis-plans.com/paint_fed-std-595.html pateiktomis FS (Federal Standart) spalvomis iš tiesų dažniausiai gaminami maždaug 10% pašviesinti. Kalbu apie ModelMaster, Humbrol ir LifeColor. Revell dažų dominuojanti yra ne FS, o RAL spalvų sistema- netikrinau atitikimo. Dažniausiai modelių spalvos apibrėžiamos FS sistema. Specifinės yra Karališkųjų oro pajėgų (RAF) ir vokiečių (Luftwaffe) Antrojo Pasaulinio karo metu naudotos spalvų sistemos. Jų atitikimo taip pat netikrinau, tačiau skirtingų gamintojų spalvos skiriasi.

Kai kurios specifinės spalvos šiek tiek net pakoreguojamos į tam tikros spalvos pusę. Pavyzdžiui FS 35042 yra labai tamsiai mėlyna ir net pašviesinus lieka beveik juoda. Arba FS 34079 yra labai tamsiai žalia ir ją pašviesinus lieka beveik juoda. Dėl šios priežasties FS 35042 dažai ModelMaster 1710 ir Humbrol 116, kurios anot gamintojų atitinka šį standartą, yra šviesesnės ir žalesnės, nei turėtų būti. Panašiai yra su ModelMaster 1718 ir Hu 79, atitinkančiomis FS 35042 spalvos standartą, tik į mėlyną pusę. Šios spalvos naudojamos JAV lėktuvų modeliams.

Ar šviesinti spalvą, ar ne- manau pačio modeliuotojo pasirinkimas. Iš kitos pusės, jei konkurso organizatoriai vertina modelį atsižvelgdami į tai, ar spalvos šviesintos, ar ne, kyla klausimas, kokiais kriterijais vadovaujantis tai daroma? Pavyzdžiui, Antrojo Pasaulinio karo JAV lėktuvams buvo naudojama FS 34087 spalva, kurios šiandieniniame FS standarte nėra. Tai yra labai tamsiai žaliai ruda spalva, kurią pašviesinus gaunasi beveik juoda. ModelMaster siūlo naudoti MM1711 dažus šiai spalvai, o Humbrol- Hu155. JAV lėktuvų kabina buvo dažoma FS 34151 standarto spalva ir nagrinėjant spalvas susiduriama su situacija, kad MM1711 ir yra artimiausia 10% šviesintai FS 35151 spalvai (Humbrol atitinkamai artimiausia yra Hu159). Tuo tarpu gamintojai teigia, kad MM1715 ir Hu226 yra FS34151 standarto spalvos atitikmuo.
Vartotojo avataras
Flugzeug
Modeliuotojas
 
Pranešimai: 36
Užsiregistravo: 2009 Bal 24 (Pen) 17:12
Miestas: Vilnius

Re: Spalvų šviesinimas

Standartinė PzKpfw72 » 2013 Gru 04 (Tre) 19:49

Sveikas!
Dėkui už pakankamai aktualią temą. Esu skaitęs apie tai ir iš esmės pritariu šviesinimui. Gal ne dėl FS nustatymų ar kažkokių modeliavimo tradicijų, bet grynai iš praktinės pusės. Esu susidūręs su situacija, kuomet atlikus tonavimo veiksmus (sakykim washing-ą) modelis smarkiai pakeičia spalvą (patamsėja), kas kiek glumina. Jau kuris laikas naudoju apie +10/15% baltos spalvos dažant bazine spalva.
Kitas dalykas, kad negalim matyt originalo spalvos, o ir muziejiniai eksponatai dažniausiai būna „nesveikai“ pakeitę spalvą (restauratoriaus etikos čia dažniausiai nepastebėta...)

Ut, kokį kuriozinį komerzwageną pastebėjau Wolfsschanze-je
Paveikslėlis
:lol:
Vartotojo avataras
PzKpfw72
Modeliuok.LT klubo narys
 
Pranešimai: 842
Užsiregistravo: 2009 Bal 17 (Pen) 19:05
Miestas: Vilnius

Re: Spalvų šviesinimas

Standartinė karlsonas » 2013 Gru 29 (Sek) 22:18

Jums leidus, nesiruošiu gylintis į šviesinimo problemas, kurios gvildenamos jau kelis dešimtmečius užsienio forumose (mano nuomone tai tema be pabaigos ). Kadangi man kelis metus buvo suteikta galimybė vertinti kolegų plastikinius aviacijos modelius Vilniaus konkursuose, galėčiau prisimti atsakomybę , ir “teisėjų-vertintojų” vardu paaiškinti.
Bet prieš tai leisiu sau įžangą. Bent jau plastikinės aviacijos vertinimas lieka kauniečių klubo “Sparnai 72” atsakomybei, tai ir pamastymai bus ta tema. Nuo klubo įkūrimo bandome surasti ‘”tos tikros “ splavos formule ( jau 25-erius metus). Ta ilgametė patirtis leidžia rekomenduoti vienas ar kitas spalvas , pagal savo galimybes, išprūsimą ir suvokimą. Ir vis tik daug valandų pradiskutuota šia svarbia tema ,bet vis pakiša koją, bet:
1. Autorius daug kur pateikia FS (Federal Standart) spalvininką (kad ir RAL , RLM ar dar kokius) įtariu elektroniniam variante( mažai kurie turi galimybę pasitikslinti su originalu) , todėl kartu susiradę tą pačią spalvą mes matysime skirtingai savo monitoriuose, dėl monitoriaus kalibravimo, spalvos suvokimo ir t.t. ( tai labai gerai žino dizaineriai ir reklamos specialistai)
2. Tikėti modelių gamintojų instrukcijose siūlomais dažais naivu, nes siūloma tai , kas yra firmos spalvų paletėje. O ir nupirkus spalvą po kiek laiko , nebūtinai jos atspalvis atitiks ankstesnį(tai lengva pastebėti perkant Revell ar Humbrol emales)
3. Jei aparatas išriedėjo iš cecho, galima taikyti standartus. Bet jei teko paskraidyti, o po to Džonas , Hansas ar Ivanas laukymėje bandė panaikinti vojažo pasekmes, vargu ar “ su pagaliuku “ jis sugebėjo išmaišyti dažiukus iki standarto grynumo. Tai labia akivaizdžiai patyrėme su Remigijumi Jankausku, kai pasigriebia originalų F.S. spalvininką bandėme atrasti tautinio Spartano spalvą ( tai buvo Šiauliuose per šventę). Radome 5 ar 7 atspalvius ant jo "kūno". Galvokite kaip norite…….
4. Jau keli metai po pasaulį keliauja ..šeidingų, sendinimų, blukinimų ir t.t. mada. Po viso to , kartais sunku atrasti “tikrą” spalvą. Todėl vertinamas spalvų kontrastingumas tarpusavyje.
5. ……………..gal ir užteks.
Todėl visai atsakingai už vertintojus galiu pasakyti: - jei JU buvo dažomas tamsiai žalia ir pilka, o apačia žydra, o modelio spalvos kontrastuos kaip archyvinėse foto ( nieko nepadarysi , dabar teisėjai atvyksta su savais archyvais- špargalkėmis, juk jie tokie patys modeliuotojai ), nesvarbu ar su pilku , ar su žalsvu atspalviu ( kad tik ne raudona su geltona, gal per riebiai , bet…). Spalvų parinkimas vertinamas teigiamai. Jei šalia stovės tokie patys skirtingų autorių darbai, ir atspalviai skirsis, kas labai tikėtina, vertesnis bus tas , kurio darbas bus kruopštesnis , bet jokiu būdu ne pilkesnis ar žalsvesnis.
Visus su Šventėm!
Pagarbiai, Žymantas Valionis
karlsonas
Modeliuotojas - Klubas Sparnai 72-Kaunas
 
Pranešimai: 10
Užsiregistravo: 2012 Rgs 18 (Ant) 20:21


Grįžti į Plastikinės technologijos / Plastic Technology / Пластиковые технологии

Dabar prisijungę

Vartotojai naršantys šį forumą: Registruotų vartotojų nėra ir 1 svečias

cron